The Stance - Η Θέση / Στάση του Τοξότη.
Η θέση είναι τα θεμέλια της βολής και είναι μια από τις πρώτες αδυναμίες που θα μπορούσα να δω σχεδόν κάθε τοξότη που ήρθε στην Ακαδημία τοξοβολίας στην Αυστραλία. Επομένως η σημασία της θέσης και της σωστής δομής είναι κυρίαρχη και μας δίνει σταθερότητα, δύναμη και αντοχή.
Αρχικά εξετάστε τη θέση ποδιών. Η συνιστώμενη θέση για το άνοιγμα των ποδιών υπολογίζεται όσο το άνοιγμα των ώμων. Το βάρος σας μοιράστε το ομοιόμορφα και στα δύο πόδια. Μεταφέρετε το 60-70% στο μπροστινό μέρος των ποδιών και το 40-30% στο πίσω. Προτείνεται στο βιβλίο του Lee, παπούτσια στίβου για ρίψεις. (σφαιροβολίας, σφυροβολίας, δισκοβολίας) όπου από κάτω είναι τελείως ίσια (Flat) και αρκετά σκληρά. Αναφέρει ότι βοηθάει πολύ στο σωστό πάτημα των τοξοτών. Πάρα πολλοί τοξότες στέκονται με περισσότερο βάρος στα τακούνια τους, το οποίο τοποθετεί το κέντρο βαρύτητας τους πίσω, με συνέπεια την αστάθεια. Τα ισχία πρέπει να γείρουν ελαφρώς προς τα πίσω, τα οποία να μας δίνουν το συναίσθημα ότι πιέζουν-τραβούν τους γλουτούς.Οι ώμοι πρέπει να είναι ευθύγραμμοι με το στόχο, ενώ τα ισχία πρέπει να μείνουν ανοικτά προς το στόχο.
|
|
(Note: Click on any photo on this page to see a
larger image.)
2. NockingtheArrow - Τοποθέτηση βέλους στην χορδή
3. Hooking & Gripping - Τοποθέτηση άκρων, στη
χορδή και στο τόξο
Tα περισσότερα εγχειρίδια προτείνουν την τοποθέτηση της
χορδής, πίσω από την πρώτη ένωση των δάχτυλων, έτσι όταν ανοίγετε το τόξο, η
χορδή να έρθει πάνω στην ένωση των φαλαγγών. Αυτό όμως θα μπορούσε με την
πάροδο του χρόνου, να δημιουργήσει τραυματισμό ή «κάλο» στα δάκτυλα.
Επομένως, συστήνω η χορδή να τοποθετείται ακριβώς μπροστά ή πάνω στις ενώσεις του δείκτη και του παράμεσου και πίσω από την πρώτη ένωση του μέσου δάχτυλου για να αποτρέψει αυτό το είδος τραυματισμού. |
Κατά την τοποθέτηση, ο τοξότης πρέπει να ελέγχει ότι η θέση είναι πάντα η ίδια σε κάθε βολή. Επίσης προτείνω για την σωστή θέση και για το σωστό άνοιγμα των δαχτύλων, ένα tab με Spacer (διαχωριστικό πλαστικό στην μέση. Τα περισσότερα έχουν..) για την αποφυγή «τσιμπήματος» του βέλους. |
Μια μικρή τώρα πίεση στην λαβή του τόξου, διευκολύνει την ακριβή τοποθέτηση. Το χέρι του τόξου πρέπει να χαλαρώσει και να τοποθετηθεί στην λαβή πολύ καλά, με τον αντίχειρα να δείχνει προς το στόχο. Αυτό θα το πετύχουμε όταν θα αυξηθεί η ένταση από το άνοιγμα. Η λαβή από την τοποθέτηση μέχρι και την απελευθέρωση δεν θα πρέπει να αλλάξει σε καμία περίπτωση. Αρκετά συχνά βλέπω ανθρώπους που ψάχνουν μια άνετη θέση του χεριού στην λαβή, η οποία ποικίλλει από βολή σε βολή. Η ακριβής τοποθέτηση του χεριού στην λαβή, είναι εξαιρετικά σημαντική για να εξασφαλίσει ότι η περιοχή πίεσης, είναι πάντα στην ίδια θέση. |
4. Mindset - Αυτοσυγκέντρωση
ΠΡΕΠΕΙ τώρα να έχετε ξεκάθαρα στο μυαλό σας την βολή, «νοερή απεικόνιση της βολής». Κατά τη διάρκεια αυτού του βήματος μία με δύο (διαφραγματικές) αναπνοές «Zen». Το σώμα πρέπει να χαλαρώσει, ειδικά το πρόσωπο, η περιοχή του λαιμού και των ώμων. Είναι πολύ σημαντικό ότι αυτό το βήμα νοοτροπίας ασκείται κατά τη διάρκεια της κατάρτισης και γίνεται δεύτερη φύση, δεδομένου ότι και η νοοτροπία να τυποποιείτε. Αυτή η συνέπεια της σκέψης θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη συνειδητοποίηση και θα προωθήσει την εμπιστοσύνη.
5. Set-up - Οργάνωση / Προετοιμασία κορμού και
ισχίων
|
|
6. Drawing - Τράβηγμα χορδής – Άνοιγμα του Τόξου
|
|
|
7. Anchoring - Τοποθέτηση χορδής
στο σημείο επαφής με το πρόσωπο και ευθυγράμμιση αγκώνα με νοητή γραμμή βέλους
|
Ερχόμαστε στην θέση επαφής στο σαγόνι, αλλά ίσως η πιο
κατάλληλες λέξεις είναι, στην «μεταφορά/εκμετάλλευση» της βολής. Στην
πραγματικότητα το τράβηγμα της χορδής μπορούμε να πούμε ότι μετατρέπεται από
εξωτερική μετακίνηση σε μια εσωτερική μετακίνηση. Αυτό ίσως είναι, μια
δύσκολη έννοια. Έχουμε ακούσει για την «συνεχή ροή», που έχει υποστηριχτεί
γενικώς στην τοξοβολία, που φαίνεται ότι δεν σταματούμε την κίνηση. Η
συγκεκριμένη θέση, καθορίζει τις θέσεις των ωμοπλατών και του αγκώνα. Σε αυτή
την φάση θα πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένα το κεφάλι και οι ωμοπλάτες.
|
Ο αγκώνας της χορδής, θα πρέπει να δημιουργεί μια νοητή
ευθεία γραμμή με το βέλος και ελαφρά υψηλότερος. Εάν ο αγκώνας είναι πάρα
πολύ υψηλός, οι χαμηλότεροι ραχιαίοι μυς «trapezius» και «latissimus», που
απαιτούνται κατά τη διάρκεια της φάσης μεταφοράς, είναι αρκετά δύσκολο εάν
όχι αδύνατο να ενεργοποιηθούν κατάλληλα.
|
Επιπλέον, θα ήταν ακόμα καλύτερο ο αγκώνας να είναι ελαφρώς πίσω από τη νοητή γραμμή με το βέλος, αλλά σίγουρα να μην περνάει δεξιότερα της γραμμής. Κατά το άνοιγμα, φέρτε την επαφή σε πολύ στερεό σημείο κάτω από το σαγόνι, χωρίς να χρειάζεται το χέρι η ο καρπός να κάνει περιστροφή. Το χέρι της χορδής, πρέπει να κάνει σταθερή επαφή με τη γνάθο, για να δημιουργήσει μια σύνδεση «κόκκαλο με κόκκαλο», διότι αυτό θα εξασφαλίσει μια συνεπή θέση σκόπευσης. Εάν χρησιμοποιείται tab με «σχάρα» στο πάνω μέρος, θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι η κορυφή έχει την πλήρη επαφή με τη γνάθο, δεδομένου ότι αρκετά συχνά μόνο η σχάρα του tab αγγίζει τη γνάθο στο ελάχιστο, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε σφάλματα. Οποιαδήποτε στροφή του χεριού της χορδής στο πρόσωπο ή η ανύψωση της άκρης του αγκώνα της χορδής, θα αλλάξει την πίεση των δάχτυλων στην χορδή και τη δυναμική της βολής. Η σύνδεση μεταξύ της χορδής και του πηγουνιού πρέπει να είναι σταθερή, δεδομένου ότι αυτό θα κάνει μια σταθερή επαφή και θα υποστηρίξει μια σταθερή βολή. |
8. Loading/TransfertoHolding - Φόρτωση / μεταφορά
βάρους στους μυς της πλάτης και κράτημα
Η διαδικασία μεταφοράς/φόρτωσης (από τους μυς των χεριών στις ωμοπλάτες και τους ραχιαίους μυς), πρέπει να πάρει μισό δευτερόλεπτο. Πρέπει να είναι σαφές ότι η μέθοδος διδασκαλίας «συνεχή ροή» (που φαίνεται εξωτερικά) είναι ελαττωματική και εμποδίζει τις βολές υψηλών αποτελεσμάτων.
Φθάνοντας στο πλήρη άνοιγμα, η εστίαση πρέπει να πάει όλη και να παραμείνει στους ραχιαίους μυς. Εάν σε αυτή τη φάση, το μυαλό εκτραπεί σε οτιδήποτε άλλο, η σύνδεση με τους ραχιαίους μυς θα χαθεί.
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η εκμετάλλευση δεν είναι ένα βήμα αλλά ένα κρίσιμο σημείο μετάβασης σε μια συνεχή διαδικασία αφότου έχουν πραγματοποιηθεί όλοι οι έλεγχοι και οι ισορροπίες. Όταν είσαστε στην εκμετάλλευση, αναμείνατε για να αρχίσετε την σκόπευση και την επέκταση. Σε αυτήν την θέση, Η εστίαση πρέπει να τοποθετηθεί στην περιστροφή των ωμοπλατών χαμηλά και προς τη σπονδυλική στήλη και να συμπιέσουμε χαμηλά καθώς σκοπεύουμε.
Σε αυτή τη φάση πρέπει εν συντομία να μιλήσουμε για την αναπνοή. Στην αρχή πάρετε μια βαθιά αναπνοή «Ζεν» (διαφραγματική), δημιουργώντας ένα φυσικό συναίσθημα δύναμης. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας μεταφοράς/φόρτωσης, η αναπνοή πρέπει να αφεθεί έξω αργά κατά τρόπο φυσικό και χαλαρωμένο έως ότου φθάνουν οι πνεύμονες σε 70% - 50% περίπου της χωρητικότητας τους. Αυτή η εκπνοή θα επιτρέψει να σκοπεύσουμε φυσικά, στο Κίτρινο. Η αναπνοή πρέπει να κρατηθεί κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.
9. Aiming & Expansion - Στόχευση – Επέκταση
Μέχρι την εκμετάλλευση, το μυαλό μας έχει στραφεί
εσωτερικά, αλλά τώρα πρέπει να μεταπηδήσουμε σε αυτό που καλείται στενή
εξωτερική εστίαση. Η προσοχή πρέπει τώρα να κατευθυνθεί στην σκόπευση. Θα
πρέπει να ξεκινήσει μετά από τη φάση μεταφοράς/φόρτωσης και μόλις φθάσουμε
στην εκμετάλλευση ΟΧΙ ΠΡΙΝ!
Ο ιδανικός χρόνος από την εκμετάλλευση μέχρι την απελευθέρωση θα πρέπει να
είναι μεταξύ ενός έως τριών δευτερολέπτων για τα καλύτερα αποτελέσματα. Το
υποσυνείδητο πρέπει να εστιαστεί με ηρεμία στο σκόπευτρο. Πρέπει όμως να
αντιμετωπιστεί ως ακριβώς ένα άλλο βήμα στο στάδιο της βολής και όχι μόνο της
σκόπευσης. |
Για να δώσετε αυτό το συναίσθημα της επέκτασης,
απεικονίστε μια σύνδεση μεταξύ των αριστερών και δεξιών ώμων. Κατόπιν με την
περιστροφή των ωμοπλατών προς τη σπονδυλική στήλη φανταστείτε ένα συναίσθημα
στρογγυλοποίησης του στήθους που μπορεί να δώσει και το τελευταίο χιλιοστό
μέσω του clicker χωρίς τράβηγμα. Συνήθως αυτό μπορεί μόνο να παρατηρηθεί από
τοξότες του 1350 + σε αγώνες FITA. Ο τοξότης πρέπει, κατά τη διάρκεια της
επέκτασης, να διατηρήσει του ώμους χαλαρούς και χαμηλά.
|
10. Release - Απελευθέρωση χορδής
Παρατηρώντας πρωταθλητές τοξότες, βλέπουμε κατά την
ελευθέρωση ότι το χέρι και δάχτυλα τους παραμένουν στην ίδια θέση, έτσι
ακριβώς όπως κρατούσαν την χορδή.
|
11. Follow-Through - Συνέχιση/Ακολουθία βολής
|
Η συνέχιση – ακολουθία «Follow-Through» είναι πραγματικά
μέρος της απελευθέρωσης και όχι άλλη διαδικασία. Η πίσω ένταση θα πρέπει να
παραμείνει για ένα –δύο δευτερόλεπτα μετά από την απελευθέρωση. Η συνεχείς
περιστροφή-συμπίεση των ωμοπλατών σε όλη τη συνέχιση θα δημιουργήσει ένα πολύ
καλύτερο συναίσθημα της πίσω έντασης. Η συνέχιση πρέπει να είναι μια φυσική
αντίδραση και όχι να γίνει αναγκαστική ή ψεύτικη.
|
12. Relaxationand Feedback - Χαλάρωση και
ανατροφοδότηση
Μετά την συνέχιση, το σώμα και το μυαλό πρέπει να
χαλαρώσουν και να ανατροφοδοτηθούν για την επόμενη βολή. Οποιαδήποτε φυσική ή
διανοητική ένταση που δημιουργείται κατά τη διάρκεια του προηγούμενου
πυροβολισμού πρέπει να διαλυθεί. Για να πετύχουμε τα ανωτέρω, συστήνονται
αναπνοές «Zen». Αυτός είναι ο χρόνος για την ανατροφοδότηση. Είναι πολύ
σημαντικό, «ο τοξότης να μάθει να αισθάνεται την βολή», έτσι ώστε οποιαδήποτε
τεχνικά σφάλματα της τεχνικής, να μπορούν να αναγνωριστούν και να διορθωθούν
στις επόμενες βολές.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου